News Poradniki

7 skutecznych sposobów pozyskiwania odbiorców w internecie

Rozpoczynasz przygodę z prowadzeniem bloga, podcastu lub internetowego kanału wideo? Zastanawiasz się, jak zdobyć popularność i zbudować potężną grupę odbiorców? W tym artykule znajdziesz 7 sprawdzony taktyk, dzięki którym błyskawicznie rozwiniesz swój projekt.

Jak pozyskiwać odbiorców w internecie

Tworzenie nowego kanału komunikacji online to wyjątkowy czas. Jest cicho. Jeszcze nikt się nie pojawił. Masz niesamowitą wolność – możesz powiedzieć lub napisać niemal wszystko. Możesz eksperymentować.

Nigdy nie myślałeś o tym w ten sposób, prawda?

Nic dziwnego – większość twórców pragnie przejść przez ten okres tak szybko, jak to tylko możliwe.

Pierwsze chwile nowego projektu sprawiają radość wyłącznie wtedy, gdy odniosłeś już sukces i jesteś przekonany, że Twoje wysiłki nie idą na marne.

Jeśli dopiero zaczynasz – marzysz o błyskawicznym stworzeniu profesjonalnego kanału komunikacji z ogromnymi zasięgami oraz idealną odpowiedzią na potrzeby Twoich odbiorców. W końcu dlatego postanowiłeś się tym zająć.

Poniżej znajdziesz 7 skutecznych taktyk, dzięki którym zrealizujesz ten cel.

7 skutecznych sposobów rozwoju internetowego kanału komunikacji

Jednak zanim przejdziemy do konkretnych sposobów pozyskiwania odbiorców, musisz zdać sobie sprawę z bardzo ważnej rzeczy. Bez różnicy, którą drogę rozwoju wybierzesz – sukces zależy przede wszystkim od tego, czy prawidłowo określisz, komu ma służyć Twój projekt.

W skrócie – na początku musisz dokładnie poznać swojego odbiorcę. Dowiedzieć się, czego potrzebuje, co myśli, jaką dysponuje wiedzą. Nie przestawaj szukać, aż przed oczami Twojej wyobraźni nie pojawi się niemal konkretna osoba (lub grupa osób), dla której będziesz tworzył.

Gdy już dowiesz się dokładnie, kto będzie Twoim odbiorcą, możemy przystąpić do zbierania tych osób w potężną grupę.

1. Bądź przygotowany na ruch, który zamierzasz zdobyć

Powolny rozwój większości projektów internetowych to w istocie błogosławieństwo. Na początku będziesz miał do czynienia z bardzo małą liczbą użytkowników, którzy odwiedzają Twój kanał lub stronę internetową. Masz jeszcze czas, aby potrenować i wyeliminować wszystkie niedociągnięcia.

Zanim zaczniesz myśleć o poszerzaniu tej grupy, upewnij się że:

  • masz wystarczająco treści, by utrzymać ich uwagę
  • Twoje medium jest poprawne technicznie (np. podział treści na czytelne kategorie, szybkie wczytywanie strony itd.)
  • wprowadziłeś system utrzymywania kontaktów z odbiorcami (np. powiadomienia w przeglądarce lub formularz zapisu na listę mailingową)

W pierwszej kolejności zwróć uwagę na treści. Bez różnicy, czy „produkujesz” artykuły, czy materiały o innym charakterze, szybko przekonasz się, że w internecie największe znaczenie ma skala. Po prostu – Twoi odbiorcy muszą mieć co „konsumować”. Jeżeli wydaje Ci się, że kilka postów lub krótkich filmików wystarczy, mocno się rozczarujesz. Nawet jeśli uda Ci się stworzyć treści niesamowitej jakości, Twoi odbiorcy potrzebują ich regularnego dopływu, by wyrobić w sobie nawyk odwiedzania Twojego kanału komunikacji.

Następnie przejdź do kwestii technicznych i estetycznych. Nie w każdej branży wygląd ma ogromne znaczenie, jednak upewnij się, że Twój projekt nie odrzuca czytelnika (np. strona prawidłowo wyświetla się na ekranie smartfona, treści są uporządkowane w czytelne kategorie tematyczne).

Zadbaj też o lojalność swoich odbiorców. Wprowadź system, dzięki któremu będziesz mógł informować ich o nowościach w Twoim medium. Najlepiej sprawdza się lista mailingowa, powiadomienia w przeglądarce lub konkretna zapowiedź terminu następnych publikacji.

Te trzy elementy pozwolą Ci wypracować niezbędny impet, dzięki któremu rozwiniesz swój kanał.

2. Twórz treści, które odpowiadają na pytania odbiorców

Gdy już dokładnie zrozumiesz, dla kogo tworzysz, musisz zastanowić się, jak odpowiedzieć na potrzeby tych osób.

Jedna z najskuteczniejszych taktyk tworzenia treści opiera się na odpowiadaniu na pytania użytkowników internetu. Wprowadzenie tej taktyki w życie jest banalnie proste. Wystarczy, że będziesz odpowiadał na wszystkie pytania, związane z Twoim obszarem tematycznym (tj. pytania, które widziałeś na innych stronach, otrzymałeś od swoich odbiorców lub słyszałeś o nich). Spraw, by Twoje odpowiedzi były wyczerpujące i naprawdę pomocne.

Dzięki temu osiągniesz kilka celów:

  • przestanie Ci doskwierać brak weny
  • poznasz obszary, w których być może jeszcze brakuje Ci wiedzy
  • research pozwoli Ci dowiedzieć się więcej o Twojej branży
  • poprawisz widoczność kanału w wyszukiwarkach internetowych

Tworzenie takich treści jest dość proste . Szczególnie, gdy dysponujesz pokaźną wiedzą w swojej branży. Szybko przekonasz się, że jesteś w stanie stworzyć co najmniej kilka takich odpowiedzi w miesiącu.

Notuj też wszystkie pomysły, które przychodzą Ci do głowy w trakcie pracy. Rozwój kanału komunikacji w sieci przypomina bardziej maraton, niż sprint. Prędzej czy później nadejdzie taki dzień, gdy w Twojej głowie zapanuje kompletna pustka, a stworzenie krótkiego filmu lub artykułu będzie graniczyło z cudem. Wtedy wykorzystasz swoje notatki.

Ustal też kalendarz publikacji i postaraj się go trzymać.

3. Stwórz coś wyjątkowego

Masz pomysł na kanał o finansach osobistych, modzie lub gotowaniu? Brawo. Jednego na pewno Ci nie zabraknie – konkurencji.

Dokładnie tak! W czasach, gdy większość młodzieży szkolnej planuje w przyszłości zostać Youtuberem (a nie jak dotąd kosmonautą lub lekarzem), nie wystarczy że nagrasz prosty filmik telefonem lub napiszesz notatkę o długości 300 słów.

Przynajmniej „raz na jakiś czas” musisz stworzyć coś wyjątkowego.

To jedyny sposób, aby Twój kanał komunikacji zdobył popularność (wyrażającą się w liczbie linków, udostępnień w social media i fali nowych odbiorców).

Musisz po prostu stworzyć coś, co zasłuży na zainteresowanie internautów. Postaraj się, by taka treść była bardziej przydatna, kreatywna i innowacyjna, niż to co na co dzień możesz znaleźć w sieci.

Oczywiście – stworzenie takiej treści nie uda Ci się za każdym razem. Na pewno kilka razy „spudłujesz”, nim odniesiesz upragniony sukces. Jednak gdy poważnie myślisz o prowadzeniu internetowego kanału komunikacji, wyjątkowe treści to konieczność.

4. Naucz się korzystać z social media

Nie przepadasz za mediami społecznościowymi? To wspaniale! Dzięki temu masz dużo większą szansę na wykorzystanie ich mocy.

Bez względu na Twoje emocjonalne podejście – social media to idealne miejsce do pozyskiwania uwagi odbiorców. A właśnie tego Ci teraz trzeba.

Gdy pracujesz nad rozbudową swojego kanału komunikacji, zaplanuj jedną lub dwie sesje w ważnym medium społecznościowym dziennie (najlepiej tym, z którego korzystają Twoi potencjalni odbiorcy).

W trakcie tych sesji możesz:

  • publikować posty na grupie tematycznej powiązanej z branżą, w której działasz
  • publikować treści na swojej stronie
  • budować relacje z influencerami w Twojej branży

Rozsądnie jest pracować nad tymi trzema obszarami równocześnie. Jednak zachowaj umiar!

Jeżeli planujesz rozkręcić swój kanał komunikacji, nie możesz marnować kilku godzin dziennie na Facebooku. Natomiast dwie, dobrze zaplanowane, 10-minutowe sesje mogą przynieść Ci mnóstwo korzyści.

Pamiętaj też, że media społecznościowe to nie tylko Facebook. Wielu twórców wybiera też Instagram lub Pinterest. Jeżeli działasz w branży b2b, być może lepiej sprawdzi się Linkedin lub Twitter.

5. Wsadź kij w mrowisko

Nie musisz zamieniać się w malkontenta, który sprzeciwia się wszystkiemu, co spotka w sieci. Obcowanie z takimi osobami jest wyczerpujące i kontrproduktywne. Ale nie możesz też zawsze iść z głównym nurtem. Wtedy Twoi odbiorcy uznają, że jesteś nudny.

Pamiętaj, że działasz w internecie. Tutaj każde mocniejsze stwierdzenie ma potencjał na wzbudzenie kontrowersji.

Bez różnicy, czy działasz w branży fitness, marketingu, szkolenia psów – błyskawicznie znajdziesz obozy wyznawców określonych „prawd”.

Zrób research, a następnie wsadź kij w mrowisko. Zakwestionuj jeden z dogmatów związanych z Twoją branżą. Przedstaw dowody i rozważ inne punkty widzenia. Zwróć uwagę, że w internecie możesz rozpocząć emocjonalną „wojnę na posty” stwierdzeniem, że ziemia jest okrągła.

6. Wesprzyj rozwój swojego kanału płatną reklamą

Gdy zgromadzisz już wystarczająco treści (np. w postaci odpowiedzi na pytania oraz kilku „wyjątkowych” materiałów), musisz zastanowić się, jak sprawić, aby „kula śnieżna” zaczęła się toczyć.

Jedną z metod jej poruszenia jest wykorzystanie płatnej promocji.

Płacenie za ruch (np. w postaci reklam Pay Per Click) to gra, której zasady i opłacalność zmieniają się niemal każdego dnia. Jednak mimo wszystko warto w nią zagrać. Poszukaj platformy, która ma obecnie najniższe ceny i ustal budżet na promocję.

Na szczęście promocja internetowa wciąż jest nieco tańsza, niż klasyczna reklama. Nie musisz mieć ogromnego budżetu. Na początku wystarczy kilkadziesiąt złotych tygodniowo.

Gdy nauczysz się sprawnie wykorzystywać skromny budżet, będziesz w stanie dotrzeć do osób, na których uwadze najbardziej Ci zależy. Zdobędziesz też mnóstwo doświadczeń, które przydadzą się w wypadku większych kampanii reklamowych w przyszłości.

7. Zdecyduj się na występy gościnne

Zamiast pieniędzy, możesz też zainwestować swój czas. Rozważ tworzenie materiałów gościnnych lub występowanie na kanałach innych twórców.

Tak jak przy poprzednich punktach – najwięcej osiągniesz, gdy będziesz miał do zaoferowania coś wartościowego na swojej stronie. Zadbaj też o jakość materiałów gościnnych – w końcu to Twoja wizytówka i zapowiedź jakości, którą użytkownik znajdzie w Twoim kanale komunikacji.

Więcej przydatnych informacji o tworzeniu treści internetowych znajdziesz na blogu o copywritingu https://zarabiajnapisaniu.com/.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Send this to a friend