News

Amazon oskarżony o manipulacje przy anulowaniu subskrypcji Prime

Amazon jest kwestionowany przez organizacje konsumenckie w Europie i USA w związku z wykorzystywaniem manipulacyjnego projektu „ciemnego wzoru” do promowania usługi Prime.

Norweska Rada Konsumentów (NCC) stwierdziła, że ​​anulowanie subskrypcji wymaga przewinięcia sześciu stron i dokonania kilku skomplikowanych wyborów. Złożyła skargę prawną do norweskiego organu ochrony konsumentów, twierdząc, że wzór narusza prawo UE. Amazon odrzucił te twierdzenia, gdyż według firmy ​​proces był niesprawiedliwy.

Nacisk Amazona na rejestrację Prime jest „mylący”, mówi ASA

Skargi nie dotyczą tylko USA, ale także grupy konsumentów we Francji, Danii, Niemczech, Grecji i Szwajcarii. Badanie przeprowadzone przez NCC mówi, że na każdej z sześciu stron procesu anulowania, konsument „jest nakłaniany do zachowania swojego członkostwa Prime”. Strony zawierają żółte trójkąty ostrzegawcze z wykrzyknikiem wewnątrz oraz przyciski z tekstem „zachowaj moje korzyści”. To jest przykładem niedopuszczalnych kruczków, które definiuje jako techniki lub cechy projektowania, które mają na celu manipulowanie użytkownikami.

Organ nadzorczy rozmawiał również z 1000 norweskich konsumentów o ich doświadczeniach i stwierdził, że co czwarty wspominał, że miał trudności z wypisaniem się z usług treści cyfrowych.

Amazon oskarżony o manipulacje przy anulowaniu subskrypcji Prime

Amazon Prime to cyfrowa usługa subskrypcji, która ma ponad 150 milionów członków na całym świecie. Oferuje bezpłatną i szybką wysyłkę produktów Amazon, a także dostęp do innych usług, takich jak filmy i programy telewizyjne Prime Video. W Wielkiej Brytanii kosztuje 79 GBP rocznie lub 7,99 GBP miesięcznie.

W oświadczeniu Amazon powiedział, że „ułatwia członkom Prime anulowanie subskrypcji w dowolnym momencie, czy to poprzez kilka kliknięć online, szybki telefon lub wyłączenie automatycznego odnawiania w opcjach członkostwa”.

Dodał:

Zaufanie klientów jest podstawą wszystkich naszych produktów i usług, dlatego odrzucamy twierdzenie, że nasz proces anulowania jest niesprawiedliwy lub powoduje niepewność. Informacje, które podajemy w procesie anulowania online, dają pełny obraz korzyści i usług, które członkowie anulują.

W 2019 roku brytyjski Urząd ds.Standardów Reklamowych orzekł, że jeden z układów stron Amazon wprowadzał w błąd i oznaczał, że ludzie mogli z łatwością zarejestrować się w Prime niezamierzenie. Dyrektor ds. Polityki cyfrowej w NCC, Finn Lutzow-Holm Myrstad, powiedział:

Zakończenie subskrypcji powinno być tak samo łatwe, jak samo subskrybowanie. Amazon powinien ułatwiać użytkownikom dobre wrażenia, zamiast przeszkadzać klientom i nakłaniać ich do kontynuowania płatnych usług, których nie potrzebują lub nie chcą.

Wcześniej organ nadzorczy badał Google i Facebook w sprawie wykorzystywania przez nich podobnych praktyk w projektowaniu ich polityk prywatności. Okazało się, że dokumenty często ukrywały opcje przyjazne dla prywatności lub zmuszały użytkowników do dłuższego rejestrowania się, a niektóre ustawienia były zasłonięte, a wyskakujące okienka pomijały kluczowe informacje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Send this to a friend